Ik word opgebeld  door de Bank
Hansacom
helpdesk en fraude voorlichting
Bijna iedereen met een Bankrekening heeft het telefoonnummer van zijn of haar Bank in de telefoon staan, tenminste het noodnummer want stel je voor dat je, je pas verliest dan is het zaak om deze zo snel mogelijk te laten blokkeren.
Nou kan het ook zijn dat de Bank je opbelt met een mededeling over verdachte transacties van je Bankrekening.
Dat is de plicht van een Bank om je te waarschuwen dus dat is niets vreemds. Het nummer klopt dus, dat is vertrouwt.
Stel we nemen even de ING als voorbeeld het (nood) nummer van hun is: 020 22 888 00. En dat nummer verschijnt ook in het scherm. De Bankmedewerker vraagt aan je wat je Inlogcode is en je wachtwoord om het een en ander te verifiëren. Nu zouden dus alle alarmbellen moeten gaan rinkelen want een Bankmedewerker zal nooit om die gegevens vragen.
Dit is al een seintje dat je waarschijnlijk geen Bankmedewerker aan de lijn hebt maar een oplichter.

Op die manier zijn al heel veel mensen hun geld kwijtgeraakt omdat ze geloofden dat er daadwerkelijk iemand van de Bank belde. Maar hoe kan het nu dat u dan toch opgelicht bent?
Hieronder leg ik uit hoe criminelen te werk gaan

Werkwijze.

Criminelen maken gebruik van een zogenaamde spoofing website. De meest gebruikte is Spooftell.com een Website die daar grof geld mee verdient want voor niets gaat de zon op.

Het enige wat je hoeft te doen is je eigen 06 nummer invullen en dat van diegene die je gaat bellen, en het nummer dat moet verschijnen op het scherm van diegene die je belt, en dat kan ieder nummer zijn.
Nou is deze website natuurlijk niet verantwoordelijk voor hetgeen waar die ook voor gebruikt wordt, Spoofing.
Dat ben je zelf, maar het is wel moeilijk om er achter te komen wie er nu echt aan de andere kant van de lijn hangt.

Voorkomen is beter dan genezen.

Natuurlijk kan het zomaar zijn dat er echt iemand van de Bank je opbelt, maar als je het niet vertrouwt dan is er maar een remedie, terugbellen. Vraag om de naam van diegene waar je mee telefoneert en zeg dat je het gesprek voortzet als je zelf terug hebt gebeld.

Gaat de medewerker om dingen vragen zoals inlogcode en wachtwoord hang dan gelijk op.
Ook de mededeling om je geld op een veilige rekening te zetten omdat er een zogenaamde (Cyber) aanval zou zijn, of zijn geweest kan direct naar het land der fabelen gestuurd worden. De Bank is zo goed beveiligd dat dit nooit voor kan komen.
Ook in dit geval; gelijk ophangen.

Mocht je zoiets overkomen, dan moet je wel gelijk de Bank op de hoogte stellen. Doe dit uiteraard via het noodnummer van de Bank.