Ik krijg een pakketje  en heb niets besteld
Hansacom
helpdesk en fraude voorlichting
Stel je krijgt een pakketje thuisgestuurd door PostNL en je weet van niets.
Het pakketje staat wel op jouw adres maar de naam klopt niet, tenminste de achternaam.
Waarschijnlijk denk je dan dat iemand per ongeluk een fout adres heeft ingevuld. Je legt het pakketje weg en wacht gewoon af of het weer opgehaald wordt door de besteller. En inderdaad later die avond wordt je opgebeld door een onbekende die beweerd dat er een pakketje verkeerd bezorgd is en dat diegene dat komt ophalen.

Als de persoon langskomt geef je het pakketje mee en denkt dat alles goed is zo.
Helaas is het dan ook zo dat je een paar weken later een brief in de bus krijgt, of een email met het verzoek om het pakketje te betalen. Het bedrag is € 321,50 Je schrikt je rot en belt naar PostNL die natuurlijk niets weet. Logisch want die heeft alleen maar het Pakketje bezorgd. De winkel die de rekening heeft gestuurd ziet dat het Pakketje is afgescant door de bezorger en wacht dus op zijn betaling.
Je bent dus slachtoffer geworden van Pakketfraude en het wordt nog een hele toer om te bewijzen dat je het Pakketje niet meer in je bezit hebt.

Werkwijze van de fraudeur

De fraudeur besteld een Pakketje bij een webshop met de mogelijkheid om achteraf te betalen. Afterpay heet dat en is nog maar kort een betaal mogelijkheid bij webwinkels. De crux zit hem in het feit dat je bij afterpay geen account hoeft aan te maken als je iets besteld. Je hebt dus ook als bedrijf geen controle over de bestelling. Je kan namelijk ieder adres en iedere naam invullen. ( misschien is dit een tip voor afterpay )
De fraudeur heeft natuurlijk uw huis al bekeken en weet wanneer het pakketje besteld wordt door de pakketbezorger.
Hij wacht geduldig tot hij een seintje krijgt van track&trace. Hij heeft ook je telefoonnummer en belt je op met het verhaal dat zijn pakketje per ongeluk bij jou bezorgd is en dat hij het wel even op kom halen. nietsvermoedend geef je het pakketje mee en vervolgens krijg je een rekening van de webshop in de bus.

Uitsluiten dat je moet betalen

Als je de "rechtmatige" eigenaar aan de lijn hebt zeg dan gewoon dat je het pakketje al terug hebt gestuurd omdat het niet voor jou is bestemd. Meestal is dat voldoende.
Soms zijn ze zo brutaal om als PostNL medewerker aan de deur te komen om het Pakketje op te halen.
De fraudeur of een handlanger is dan verkleed als bezorger van PostNL.
Let op! PostNL medewerkers komen alleen op afspraak een Pakketje terug halen. Dat is dan niet een uur van tevoren maar vaak een dag of langer. En alleen als je zelf telefonisch of via email een afspraak hebt gemaakt. Dan krijg je daar eerst een tijdsindicatie van via bijvoorbeeld een email of SMS.

Stuur natuurlijk wel het Pakketje alsnog terug naar de winkel en stel deze op de hoogte van het voorval.
Stuur ook een bericht naar afterpay met hetzelfde verhaal. Het telefoonnummer van afterpay is  020-7230270.
Of heb je liever op een andere manier contact dan moet je even kijken op www.afterpay.nl