Hansacom
voorlichting internetfraude & gratis helpdesk
De Bank belt mij op
Het kan zomaar dat de bank u opbelt met de mededeling dat er iets niet pluis is met uw rekening.
Daar is op het eerste gezicht niets mis mee. Maar als de Bankmedewerker om inlogcodes gaat vragen is er reden om alle alarmbellen te laten rinkelen. Hieronder kunt u lezen wat de kenmerken zijn van een oplichter, en wat u het beste kan doen.
U wordt opgebeld met het nummer van de Bank. Waarschijnlijk heeft u het nummer in uw telefoon staan voor het geval dat u zelf bijvoorbeeld uw pas wil laten blokkeren omdat u die verloren bent.
Criminelen maken gebruik van een zogenaamde spoofing website. De meest gebruikte is Spooftell.com een Website die daar grof geld mee verdient want voor niets gaat de zon op.

Het enige wat je hoeft te doen is je eigen 06 nummer invullen en dat van diegene die je gaat bellen, en het nummer dat moet verschijnen op het scherm van diegene die je belt, en dat kan ieder nummer zijn.
Nou is deze website natuurlijk niet verantwoordelijk voor hetgeen waar die ook voor gebruikt wordt, Spoofing.
Dat ben je zelf, maar het is wel moeilijk om er achter te komen wie er nu echt aan de andere kant van de lijn hangt.

Hoe vriendelijk de medewerker ook klinkt, zeg dat je terug belt en vraag om de naam van de medewerker. Op die manier kunt u altijd er achter komen of het echt om een medewerker ging of dat het om een oplichter ging
Werkwijze van een oplichter
De alarmbellen
Gezien de feiten van het aantal mensen dat al opgelicht is blijkt dat die niet altijd af gaan. Het heeft waarschijnlijk te maken met het vertrouwelijk over komen van de oplichter. In het begin was het vaak een persoon die gebrekkig Nederlands sprak en al snel door de mand viel.
Dat is tegenwoordig wel anders. De criminelen spreken algemeen beschaafd Nederlands (ABN)
Wanneer kunt u merken dat er iets niet klopt?
Hieronder een paar tips.

Een medewerker zal nooit vragen om uw inlogcode
Hij of zij vraagt nooit om uw Pincode
Hij of zij vraagt nooit om in te loggen op uw rekening.
Een echte medewerker van de Bank heeft er geen bezwaar tegen als u zelf terug wil bellen.
Een echte medewerker geeft zonder problemen zijn of haar naam aan u.
Aangifte doen?
Bij de Politie
020 22 888 00 (24 uur per dag)
026 400 23 45 (24 uur per dag)
Noodnummers