Lees voor
Over Facebook
Natuurlijk zijn wij van Hansacom niet tegen Facebook maar wel tegen de manier waarop Facebook werkt. Zij (Meta) staan er om bekend dat ze laks zijn met het tegengaan van fraude.
Ondanks dat ze steeds beloven om het beter te doen komt daar niets van terecht. En dit stamt al uit de tijd dat Hyves nog bestond, dus niet van gisteren. Dan is het onnodig om te zeggen dat het op korte termijn niet beter zal gaan. Wees u er dus van bewust dat oplichting zeker op Facebook nog dagelijkse schering en inslag is.
Vul geen enquête in
Je liked een bericht op Facebook want het is voor een mooie prijs, en als klap op de vuurpijl mag je nog even een enquête invullen want dat is wel de voorwaarde om die prijs te winnen. En natuurlijk ook even uw persoonsgegevens invullen want die hebben ze nodig om de prijs naar u op te sturen. Als het een geldprijs is dan vragen ze ook nog even naar uw Bankrekeningnummer. Nooit doen, want u bent dan het Haasje en loopt de kans om ongewild een abonnement af te sluiten waar je heel moeilijk vanaf komt.
Sowieso is het niet aan te raden om je Bankrekening online ergens in te vullen. Tenzij het bij een website is van de overheid of de gemeente.
Laat je niet verleiden
Als we meedoen aan een spelletje dan willen we winnen dat is duidelijk. Gaat het om een spelletje Ganzenborden dan is het niet erg als je verliest. Online een spelletje spelen is ook niet erg en leuk om te doen. Facebook heeft ook spelletjes en die zijn voor de liefhebber een mooi tijdverdrijf.
Er zit bij Facebook zelfs een tijdslimiet op zodat je niet te lang achter elkaar speelt.
Maar waar ze bij Meta (het moederbedrijf van Facebook) zwaar tekort in schieten is het beleid van de zogenaamde acties van "namaak" bedrijven die je bergen beloven. Geen goud, maar televisies, of een mooie reis, en zelfs auto's. Voorwaarde is dat u even liked en het bericht deelt met al uw vrienden uit uw vriendenlijst.
U wacht op de prijs...die nooit komt.
Waarom win ik niks?
Omdat u niet aan een winactie meedoet maar uw gegevens afgeeft aan een stelletje oplichters die met uw gegevens aan de haal gaan.
Als u de pagina van de winactie liked dan kunnen uw en alle andere likes verkocht worden aan een bedrijf dat op zijn beurt weer de likes doorverkoopt aan iemand die net begint op Facebook. Wat is er nou beter dan je Facebookpagina te beginnen met 10.000 likes. Wees dus niet verbaast als u ineens uw eigen naam bij een like ziet staan op een Facebookpagina die u voor het eerst bezoekt. Likes scheppen vertrouwen net zoals reviews. Als u iets online gaat kopen dan leest u misschien eerst de reviews van het bedrijf en kijkt of ze een beetje positief zijn. Jammer genoeg kopen sommige bedrijven ook reviews om hoger in de ranglijst van Google te komen, daar heeft u dus ook weinig aan.
Maar zoals met alles; voorkomen is beter dan genezen.
Controleren?
Ja maar hoe?
Om te beginnen lijkt de Pagina op die van een echt bedrijf zoals Albert Heijn, niet van echt te onderscheiden... of toch wel?
Het eerste wat een echt bedrijf heeft is een nummer van de Kamer van Koophandel. Ziet u geen KvK nummer dan is het raadzaam om goed na te denken voordat u op de "like" knop klikt. En al helemaal geen persoonlijke gegevens invullen maar ook geen algemene.
Wat gebeurt er met mijn gegevens?
Uw gegevens worden verkocht aan iedereen die daar geld voor over heeft. Verder kan het zo maar zijn als u, uw telefoonnummer ook hebt ingevuld dat u, net op het moment dat u een hap avondeten wil nemen opgebeld wordt door een energieleverancier die natuurlijk een geweldig contract in de aanbieding heeft.
Ik kan een auto winnen!
Nee natuurlijk wint u geen auto, sterker nog: u kunt uw gegevens kwijtraken aan criminelen. U moet de pagina en het bericht liken en doorsturen aan iedereen in uw vriendenlijst. Maar u wint nooit een auto. De gegevens die u invult variëren van uw naam tot uw Bankrekeningnummer. Nooit doen dus want uw gegevens worden gegarandeerd doorverkocht aan andere criminelen die er heel nare dingen mee kunnen doen.
Top tien Facebookzwendels
1. Romantiek oplichting
De oplichter begint een online relatie en bouwt vertrouwen met u op. Ze kunnen wekenlang met u corresponderen en onthullen wat zeer persoonlijke informatie lijkt te zijn. Uiteindelijk vragen ze geld voor een vlucht, een visum of een andere belangrijke reden. Stuur nooit geld naar iemand die je niet hebt ontmoet, ook niet als je online een hechte band met hem of haar hebt.
2. Loterijzwendel
Een organisatie neemt contact met u op en beweert dat u de loterijwinnaar bent en dat u uw geld tegen een kleine vergoeding kunt claimen. Denk goed na of je de laatste tijd aan wedstrijden hebt deelgenomen voordat je reageert. Onthoud dat echte wedstrijden geen betaling vereisen om uw winst te claimen.
3. Leningzwendel
Hier sturen de criminelen berichten of plaatsen ze berichten waarin ze tegen een kleine vergoeding direct leningen aanbieden tegen een lage rente. Ze kunnen je aantrekken door dingen te noemen waarvoor je de lening zou kunnen gebruiken, zoals het afbetalen van studieleningen of het kopen van een auto. Maar koop het niet. Legitieme leenbronnen vereisen geen vergoeding.
Top tien Facebookzwendels
4. Oplichting met couponcodes
De bedrieger plaatst een aanbieding voor een couponcode, maar heeft uw persoonlijke gegevens nodig voordat hij er toegang toe geeft. Overweeg of het de moeite waard is om een ​​paar euro te besparen om uw waardevolle gegevens weg te geven. Bedrijven die uw zaken willen, zullen de code voor u vermelden.
5. Banenzwendel
Oplichters plaatsen valse vacatures online om uw persoonlijke gegevens of geld te stelen. Het kan verleidelijk zijn als u op zoek bent naar een baan om elke mogelijke aanwijzing te volgen, maar geen enkele legitieme werkgever zou naar die dingen moeten vragen.
6. Valse medische geldinzamelingsacties
Oplichters sturen berichten of plaatsen berichten, doen zich voor als iemand in medische nood en vragen geld om te helpen met doktersrekeningen. Deze methode kan uitzonderlijk goed werken als het profiel een kloon is van het profiel van iemand die je persoonlijk kent.
Top tien Facebookzwendels
7. Winkelzwendel
In dit geval maken oplichters een nepwinkelaccount aan en publiceren ze aanbiedingen tegen ongewoon lage prijzen, waarbij ze om je geld vragen en niets terugsturen. Maak dus uw huiswerk voor elk bedrijf voordat u zaken met hen doet op Facebook of waar dan ook.
8. Weggeefzwendel
Je ziet een aanbieding op Facebook waarin wordt gesproken over het weggeven van een waardevol item zoals een iPad en een link bevat die zogenaamd leidt naar een formulier dat je moet invullen om deel te nemen. Maar die link leidt in plaats daarvan naar malware. Denk dus altijd twee keer na voordat u op een link van onbekende bronnen klikt.
9. Oplichting met Facebook-quiz
Hier klik je op een link om deel te nemen aan een leuke quiz, alleen om toegang te krijgen tot je profiel of persoonlijke informatie. Het ontdekken van je popster-geestdier uit de jaren 80 klinkt misschien als leuk, maar het is het beste om deze quizzen helemaal te vermijden, omdat ze overal vandaan kunnen komen.
10. Phishing-zwendel
Sommige oplichters doen zich voor als Facebook zelf en sturen je een bericht dat je account wordt uitgeschakeld en bevatten een link naar 'help' die naar malware leidt. Kijk naar de bron hiervan en alle berichten om hun oorsprong te verifiëren.