Stel u krijgt een pakketje thuisgestuurd door PostNL en u weet van niets.
Het pakketje staat wel op uw adres maar de naam klopt niet, tenminste de achternaam.
Waarschijnlijk denkt u dan dat iemand per ongeluk een fout adres heeft ingevuld. U legt het pakketje weg en wacht gewoon af of het weer opgehaald wordt door de besteller. En inderdaad later die avond wordt ju opgebeld door een onbekende die beweerd dat er een pakketje verkeerd bezorgd is en dat diegene dat komt ophalen.
Als de persoon langskomt geeft u het pakketje mee en denkt dat alles goed is zo.
Helaas is het dan ook zo dat u een paar weken later een brief in de bus krijgt, of een email met het verzoek om het pakketje te betalen. Het bedrag is € 321,50 u schrikt zich rot en belt naar PostNL die natuurlijk van niets weet. Logisch want die heeft alleen maar het Pakketje bezorgd. De winkel die de rekening heeft gestuurd ziet dat het Pakketje is afgescant door de bezorger en wacht dus op zijn betaling.
U bent dus slachtoffer geworden van Pakketfraude en het wordt nog een hele toer om te bewijzen dat u het Pakketje niet meer in je bezit hebt.
Check de email
U weet zelf natuurlijk of u iets verstuurt heeft of dat u iets besteld heeft. Daarom is het heel simpel te controleren of de email die krijgt klopt met uw eigen gegevens. Check uw email
Sluit uit dat u moet betalen
Als u de "rechtmatige" eigenaar aan de lijn hebt zeg dan gewoon dat u het pakketje al terug hebt gestuurd omdat het niet voor u bestemd is. Meestal is dat voldoende.
Soms zijn ze zo brutaal om als PostNL medewerker aan de deur te komen om het Pakketje op te halen.De fraudeur of een handlanger is dan verkleed als bezorger van PostNL. Let op! PostNL medewerkers komen alleen op afspraak een Pakketje terug halen. Dat is dan niet een uur van tevoren maar vaak een dag of langer. En alleen als je zelf telefonisch of via email een afspraak hebt gemaakt. Dan krijgt u daar eerst een tijdsindicatie van via bijvoorbeeld een email of SMS.
Stuur het pakketje altijd terug
Stuur natuurlijk wel het Pakketje alsnog terug naar de winkel en stel deze op de hoogte van het voorval.
Stuur ook een bericht naar afterpay met hetzelfde verhaal. Het telefoonnummer van afterpay is 020-7230270. Of heb je liever op een andere manier contact dan moet je even kijken op www.afterpay.nl