Lees voor
Werkwijze 1
De fraudeur besteld een pakketje bij een webshop met de mogelijkheid om achteraf te betalen. Afterpay heet dat en is een betaal mogelijkheid bij webwinkels. De crux zit hem in het feit dat je bij afterpay geen account hoeft aan te maken als je iets besteld. Je hebt dus ook als bedrijf geen controle over de bestelling. Je kan namelijk ieder adres en iedere naam invullen. ( misschien is dit een tip voor afterpay ) De fraudeur heeft natuurlijk uw huis al bekeken en weet wanneer het pakketje besteld wordt door de pakketbezorger. Hij wacht geduldig tot hij een seintje krijgt van track& trace. Hij heeft ook uw telefoonnummer en belt op met het verhaal dat zijn pakketje per ongeluk bij u bezorgd is en dat hij het wel even op kom halen. nietsvermoedend geeft u het pakketje mee en vervolgens krijgt u een rekening van de webshop in de bus.
Werkwijze 2
Stel u krijgt een pakketje thuisgestuurd door PostNL en u weet van niets. Het pakketje staat wel op uw adres maar de naam klopt niet, tenminste de achternaam. Waarschijnlijk denkt u dan dat iemand per ongeluk een fout adres heeft ingevuld. U legt het pakketje weg en wacht gewoon af of het weer opgehaald wordt door de besteller. En inderdaad later die avond wordt u opgebeld door een onbekende die beweerd dat er een pakketje verkeerd bezorgd is en dat diegene dat komt ophalen.
Als die persoon langskomt geeft u het pakketje mee en denkt dat alles goed is zo.
Helaas is het dan ook zo dat u een paar weken later een brief in de bus krijgt, of een email met het verzoek om het pakketje te betalen. Het bedrag is € 321,50 U schrikt zich rot en belt naar PostNL die natuurlijk van niets weet. Logisch want die heeft alleen maar het Pakketje bezorgd. De winkel die de rekening heeft gestuurd ziet dat het Pakketje is afgescant door de bezorger en wacht dus op de betaling.
U bent dus slachtoffer geworden van Pakketfraude en het wordt nog een hele toer om te bewijzen dat u het Pakketje niet meer in uw bezit hebt.

Gebruik de App
Het gemak dient de mens, download daarom de app van het bedrijf die het pakket komt bezorgen. Ieder bezorgbedrijf heeft er een. Met de App kunt u het pakket volgen. Zowel als u iets verstuurd als ontvangt. En ze zijn altijd gratis. Op die manier kunt u nooit de mist in gaan met een zogenaamd SMSje die verstuurt wordt door criminelen.
Om te onthouden
Als u de "rechtmatige" eigenaar aan de lijn hebt zeg dan gewoon dat u het pakketje al terug hebt gestuurd omdat het niet voor u bestemd was. Meestal is dat voldoende. Soms zijn ze zo brutaal om als PostNL medewerker aan de deur te komen om het Pakketje op te halen. De fraudeur of een handlanger is dan verkleed als bezorger van PostNL. Let op! PostNL medewerkers komen alleen op afspraak een Pakketje terug halen. Dat is dan niet een uur van tevoren maar vaak een dag of langer. En alleen als u telefonisch of via email een afspraak hebt gemaakt. Dan krijgt u daar eerst een tijdsindicatie van via bijvoorbeeld een email of SMS.
Weiger het pakket Of stuur het terug naar de afzender
Stuur natuurlijk wel het Pakketje alsnog terug naar de winkel en stel deze op de hoogte van het voorval. Stuur ook een bericht naar Riverty, het vroegere afterpay met hetzelfde verhaal. Of heeft u liever op een andere manier contact dan moet u even kijken op www.afterpay.nl